Det har länge talats om hur Svenska Spel ska starta casinoverksamhet, och detta är nu verklighet. Svenska Spel har fått sin spellicens beviljad och är nu redo att ge sig ut och konkurrera om casinospelarna på svenska spelmarknaden.
Svenskaspel casino är inom kort en verklighet. Spelbolaget är nämligen bland de första i raden av spelbolag att få sin spellicens beviljad för att kunna verka på den omreglerade spelmarknaden som görs gällande efter årsskiftet. Men då en rad andra spelbolag sedan länge verkat på spelmarknaden, om än olagligt enligt nuvarande regelverk, kan det bli tufft för spelbolaget att konkurrera. Detta har man dock förberett sig på, och för att möta konkurrensen har man storsatsat på branding och reklam, vilket man bland annat berättar om i en intervju med Dagens Media.
Konceptet “Världens svenskaste bolag”
Svenska Spel kommer fortsatt att erbjuda samma produkter som förr, såsom speltips i form av Stryktipset och spel som Eurojackpot och så vidare, men för att lyckas slå sig in på den redan konkurrenskraftiga spelmarknaden har man tvingats se över sittvarumärke, sin branding. Svenska Spel kommer alltså storsatsa på att ta ett fastare grepp om sitt varumärke, vilket är något man berättar om i tidningen Resumé. Vad man bland annat gjort, som syns tydligt i videon ovan, är att byta reklambyråer för att ge varumärket en nystart. Numera är det byrån Bloomy Ideas som hanterar just Svenska Spel som varumärke och det är även detta företag som står bakom konceptet “Världens svenskaste bolag”. Däremot är de inte ensamma om att ta hand om spelbolagets varumärke, eller snarare varumärken. Även King har ansvar för turspel och för sport- och nätspel är det Perfect Fools som sköter allt, PR sköts av byrån Jung och Happy F&B står för designen – många kockar i en liten soppa kan tänkas. Men hur det går för Svenska Spel konkurrensmässigt kommer visas fört efter årsskiftet.