Att onlinecasinon gör vad de kan i reklam och kampanjväg för att locka till sig nya spelare till sina sajter är inget ovanligt, men precis som vilka andra företag måste också casinonas reklamer ha förankring i verkligheten och inte vara vilseledande – något som Reklamombudsmannen funnit att casinot Vinnarum varit i sin senaste reklamkampanj.
På sajten Casinobonusar.nu hittas aktuella bonusar som både aktiva och nyblivna spelare hos olika onlinecasinon kan erhålla, men en bonus som inte står att läsa om där är bonusen som casinot Vinnarum nyligen erbjöd. Den bonusen har nämligen Reklamombudsmannen fastslagit kommit i form av vilseledande reklam och att den därför också strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Vinnarum själv anser dock inte att reklamkampanjen varit vilseledande men har också sagt till SVT att man tar åt sig av kritiken som allmänheten lämnat och också Reklamombudsmannens dom i ärendet, så därför kommer man avsluta den aktuella kampanjen och inte ha liknande kampanjer i framtiden.
Varför ansågs reklamen vilseledande?
Anledningen till att just Vinnarums reklamkampanj kommit att anses som vilseledande är för att den kommit i form av en värdecheck skickad till flera hushåll runt om i landet och vad checken lovat är chansen att vinna hela mellan 10 och 100 miljoner kronor. I realiteten stämde dock inte detta överhuvudtaget. Enligt spelspecialisten Dan Glimne är checken i själva verket värdelös eftersom att spelarna nämligen först behöver sätta in pengar på sitt skapade konto innan en vinst skulle gå att plocka ut från casinot, skriver Svenska Dagbladet. Vad checkens maxvinst istället låg på var endast 1 000 kronor, alltså långt mindre än vad man sagt sig kunna vinna med hjälp av checken. Dock hävdar Vinnarum att kampanjen trots detta varit framgångsrik då man sett hur många använt sig av värdechecken, men de vinster som dessa kunnat plocka ut har också plockats ut först efter att spelaren satt in pengar på det konto denne skapat och inte tack vare sin värdecheck.